Wiele osób zadaje nam pytanie co jest lepsze z punktu widzenia klienta zakup kserokopiarki czy wynajem?
1. Odpowiedzialność
Myśląc o zakupie urządzenia nasi klienci zazwyczaj zakładają, że wybrane urządzenie będzie spełniać ich wymagania przez wiele następnych lat, a przy wyborze urządzenia kierują się własnym doświadczeniem, opiniami znajomych, współpracowników, opiniami dostępnymi w internecie czy po prostu naszym doradztwem, co jednak gdy po np. Roku okaże się, że nasz klient błędnie określił swoje potrzeby lub po prostu w ciągu tego czasu zdążyły się one zmienić?
W ramach dzierżawy umożliwiamy naszym klientom, zmianę sprzętu w trakcie trwania umowy, a koszty takiej zmiany są nieporównywalnie niższe niż w przypadku konieczności sprzedaży poprzedniego sprzętu i zakupu kolejnego. Umowa dzierżawy jest bardziej elastyczna i lepiej chroni państwa interesy w ciągle zmieniającym się środowisku pracy.
Dodatkowo proces wyboru urządzenia do dzierżawy jest o wiele prostszy, ponieważ to państwo określają wymagania a my dla państwa wybieramy najbardziej odpowiedni sprzęt, odpowiadamy również całkowicie za stan techniczny urządzenia w trakcie trwania umowy, co jest szczególnie istotne w przypadku urządzeń poleasingowych.
2. Koszty
Tutaj opinie są mocno podzielone, patrząc na koszt obsługi w pierwszych miesiącach faktury będą na pewno wyższe niż w przypadku serwisu na żądanie, wynika to z faktu, że koszt drogich napraw jest rozłożony w czasie, co jednak jest lepszym rozwiązaniem dla klienta?
Podzielmy koszt dzierżawy na dwie części, na część eksploatacyjną związaną z kosztem druku oraz na część amortyzacyjną związaną z kosztem urządzenia.
Możemy powiedzieć, że nabywca dzierżawy nabywa jednocześnie dwie usługi zawarte w jednej cenie, usługę utrzymania stanu technicznego urządzenia (umowa serwisowa) oraz usługę polegającą na wynajmie samego sprzętu.
Z naszego doświadczenia rachunki klientów którzy zdecydowali się na umowę serwisową w porównaniu do zwykłego „serwisu na żądanie” (klient dzwoni dopiero jak się coś zepsuło) są w długim terminie o około 30 % niższe, w przypadku dzierżawy odpowiednik takiej umowy serwisowej mamy już w cenie urządzenia! Opłata amortyzacyjna jest to przewidywana utrata wartości sprzętu w okresie dzierżawy, spójrzmy jak te koszty rozkładają się na przykładzie dzierżawy konkretnego sprzętu.
Standardowa oferta na dzierżawę używanej czarno-białej kserokopiarki serii Ricoh MP 201 SPF (obecna wartość około 1000 zł netto) :
Całkowity koszt dzierżawy – 100 zł netto (w tym 3000 darmowych wydruków, każdy powyżej płatny 2,5 grosza netto/stronę)
Część eksploatacyjna dzierżawy – 3000 x 0,025 zł netto = 75 zł netto
Część amortyzacyjna dzierżawy – 100 – 75 = 25 zł netto
W tym przykładzie pozostaje pytanie czy wolą państwo wydać 1000 zł netto odrazu, czy płacić ratę dzierżawną w wysokości 25 zł netto miesięcznie. Prosta kalkulacja zakłada że zakup sprzętu opłaca się jedynie wtedy jeżeli urządzenia będzie wymieniane rzadziej niż co 40 miesięcy!
3. Przewidywalność
W przypadku dzierżawy rozliczają się państwo od realnego zużycia i koszt wszelkich napraw rozkłada się w czasie, dzięki czemu nie zostaną państwo nigdy zaskoczeni drogą naprawą! Pomimo rozwoju technologii nie ma nadal urządzeń, które nigdy by nie wymagały odwiedzin serwisanta lub wymiany części oraz materiałów eksploatacyjnych, i niezależnie od wyboru każde urządzenie będzie wymagało nakładów na eksploatację, to od państwa zależy czy wolą państwo znać koszty z góry czy też wolą państwo ustalać koszty przy okazji każdej usterki.
Naszym zdaniem
Polecamy dzierżawę jeżeli:
– Wymagania odnośnie sprzętu mogą się szybko zmienić.
– Przewidywany okres wykorzystania urządzenia jest krótszy niż 3 lata.
– Chcą państwo uniknąć dużego inicjalnego wydatku finansowego.
– Nie chcą się państwo martwić o wybór sprzętu oraz jego stan techniczny.
– Chcą państwo mieć przewidywalne koszty na przestrzeni całego okresu korzystania sprzętu.
Zakup sprzętu jeżeli:
– Wymagania odnośnie sprzętu nie zmieniają się zbyt szybko.
– Przewidywany okres wykorzystania urządzenia jest dłuższy niż 3 lata.
– Przewidują państwo bardzo niskie wykorzystanie urządzenia (poniżej 500 stron miesięcznie).
– W przypadku braku umowy serwisowej, mają państwo żyłkę hazardzisty i liczą że nic się nie zepsuje 🙂
Zespół
Biuro Serwis