Czy naprawdę opłaca się kupować tonery oryginalne?
1. Koszty
Oczywistym powodem zainteresowania produktami kompatybilnymi jest chęć obniżenia kosztów obsługi urządzenia i w wielu przypadkach ten zabieg jest skuteczny, niestety nie jest to reguła uniwersalna mająca zastosowanie w każdym przypadku.
Porządne materiały kompatybilne oferują taką samą lub zbliżoną jakość wydruku w cenie oscylującej zazwyczaj w granicach 20 – 60% ceny oryginału, zatem oszczędności na zakupie tonerów potrafią być bardzo duże.
Częstokroć jednak zdarza się, że oszczędność na zakupie tańszego tonera powoduje zwiększenie pozostałych kosztów serwisowych, gorsza jakość użytych materiałów może powodować częstsze wizyty serwisowe (zabrudzenia, gorsza jakość wydruku, awarie spowodowane „zapchaniem się” urządzenia) oraz uszkodzenia pozostałych elementów eksploatacyjnych (najczęściej w przypadku kserokopiarek z oddzielnym zespołem bębna i/lub zespołem developera).
Polecamy zatem aby zawsze brać pod uwagę całość kosztów eksploatacyjnych a najlepiej przed zamówieniem tonerów z nieznanych źródeł skonsultować ten pomysł z zaufanym serwisem, z doświadczenia wiemy, że w niektórych modelach chęć zaoszczędzenia na tonerze przynosi większe straty w postaci szybszego zużycia się bądź awarii pozostałych podzespołów.
2. Odpowiedzialność
Zamawiając materiały eksploatacyjne w tej samej firmie, która świadczy dla państwa usługi serwisowe, firma ta bierze na siebie odpowiedzialność za poprawne działanie urządzenia. Niezależnie czy korzystają państwo z materiałów oryginalnych czy kompatybilnych, tak długo jak dane materiały były dostarczone (bądź wskazane) przez państwa serwis, mają państwo możliwość pełnej reklamacji dostarczonej usługi(bądź produktu) jeżeli dostarczone materiały nie zapewniają dobrej jakości wydruku lub spowodowały inne uszkodzenia urządzenia.
Sytuacja komplikuje się zamawiając materiały na własną rękę producentów nieautoryzowanych przez serwis, ponieważ w przypadku awarii mogą mieć państwo wątpliwości czy jest to spowodowane nieodpowiednimi materiałami czy też złym stanem urządzenia, do kogo więc złożyć reklamacje?
W przypadku urządzeń posiadających cartridge (moduł posiadający zarówno toner jak i zespół bębna – najczęściej drukarki, mniejsze urządzenia wielofunkcyjne) taki moduł reklamuje się w całości u sprzedawcy, który dostarczył dany cartridge. W większości takich sytuacji sprawa jest prosta i jednoznaczna a reklamacja odbywa się bez problemów.
Jednak w przypadku kserokopiarek gdzie występuje oddzielnie toner, zespół bębna i/lub zespół wywołujący, często takie rozróżnienie z poziomu klienta jest niemożliwe (dostawca tonerów ponosi odpowiedzialność za toner, a pozostałymi materiałami opiekuje się serwis) i może prowadzić do wielu nieprzyjemnych sytuacji. W przypadku uszkodzenia np. zespołu bębna w wyniku instalacji tonera niskiej jakości z nieznanego źródła, wszelkie koszty spowodowane koniecznością doprowadzenia urządzenia do stanu poprzedniego (sprzed zamontowania wadliwego tonera) zostają po państwa stronie. Z naszego doświadczenia wynika, że wielu sprzedawców utrudnia uznanie reklamacji i zwrotu kosztów tonera (przerzucając winę na urządzenie, bądź oskarżając serwis / użytkowników urządzenia), a o zwrotach kosztów serwisowych spowodowanych dostarczeniem nieodpowiedniego produktu można – niestety – jedynie pomarzyć.
Aby uniknąć takich sytuacji gorąco zalecamy zamawianie tonerów w firmie która obsługuje państwa serwis, bądź o upewnienie się, że materiały które państwo zamawiają są autoryzowane / polecane przez państwa serwis, a jeżeli nie mają państwa zaufania do serwisu w kwestii doboru materiałów eksploatacyjnych, to polecamy zmienić serwis 🙂
3. Gwarancja
Wymóg korzystania z tonerów oryginalnych (bądź wskazanego producenta) często jest warunkiem gwarancji pozakupowej, umów dzierżawy bądź umowy serwisowej, dlatego gorąco zalecamy aby przed dokonaniem zakupu nieautoryzowanych materiałów, upewnić się czy dany zakup nie spowoduje dla państwa dodatkowych kosztów bądź utraty wcześniej ustalonych korzyści (np. utrata gwarancji). To samo tyczy się gwarancji na wykonaną usługę bądź wymienione wcześniej materiały eksploatacyjne.
Naszym zdaniem
- Opłacalność korzystania z materiałów eksploatacyjnych w dużym stopniu zależy od marki oraz modelu urządzenia, przykładowo do urządzeń HP jest duży dostęp solidnych zamienników w bardzo ekonomicznych cenach podczas gdy do urządzeń Ricoh w większości przypadków materiały kompatybilne powodują szybsze zużywanie się pozostałych materiałów eksploatacyjnych bądź utratę jakości a nawet awarię.
- W pierwszej kolejności wybór producenta materiałów eksploatacyjnych powinien być skonsultowany z obsługującym państwa serwisem w celu zapewnienia odpowiedniej jakości oraz ciągłości gwarancji.
- Przy niewielkich oszczędnościach na zakupie tonerów zalecamy zawsze pozostanie przy materiałach oryginalnych.
- Jakość wydruku na materiałach kompatybilnych może być niższa, w celu zapewnienia najwyższej jakości wydruku najlepszym rozwiązaniem są materiały oryginalne.
Zespół
Biuro Serwis